Vi skapar design med mätbart resultat

Ingress
Webbdesign kan vara mer än bara skönhet. Design är en vetenskap som både styr användarupplevelsen och övertygar användaren
Bild

VI SKAPAR DESIGN MED MÄTBART RESULTAT

Design kan vara mer än bara skönhet, det kan vara en hand som styr användarupplevelsen eller som övertygar en ny kund.

Design har en oerhörd kraft när det gäller att leda besökaren och understryka vad som är viktigt. Men design är ändå inget utan innehåll. En webbplats utan relevant innehåll kan inte ens den bästa design rädda.

EN FÖRSTA ANBLICK

En webbsida måste svara på ett antal frågor redan på första ögonkastet och det finns inte någon tid att förlora när man vill behålla en besökare. Den första frågan vi ställer oss när vi ser en ny webbplats är: Vad är det här? Nästa är ”Vad kan jag göra här/Hur är det användbart för mig?” och sist ”Varför ska jag göra det här?” Har man ett klart budskap både i innehåll och design kan man inte misslyckas att fånga upp de potentiellt intresserade besökarna.

UX-USER EXPERIENCE

Precis som när det gäller innehåll tar designen en stödjande funktion i hur webbplatsen är strukturerad. I undersökningar som har gjorts nyligen så tycker 76% att det viktigaste med webbplatsen är att det går lätt att hitta i den. Enbart 10% tyckte att det var viktigare att designen var vacker. Design är självklart fortfarande design utan skönhetsaspekten men det är viktigt att angripa det hela ifrån användarupplevelsens håll. Nu har webbplatser så länge varit en del av vår vardag att vi förväntar oss vissa beteenden ifrån vara webbplatser. Actionknappar för att skicka eller köpa, att menyn ligger på samma ställe och att vi måste scrolla för att se hela innehållet. En del av allt det vi förväntar oss kan vara döden för en webbplats att frångå eftersom den blir svårnavigerad. Andra finns det viss utrymme att vara kreativ med.

BETEENDEN

Vad finns det mer att göra när vi har vårt klara budskap? Här kommer vi in på den mer övertalande delen av design. Vi människor tar beslut delvis som rationella varelser men också med emotionella aspekter. Vi kan påverka dessa beteenden och beslut genom att förstå både social och psykologiska principer som kan influera oss. Som ett exempel kanske du har tänkt på att webbshoppar och resesiter ofta skyltar med ”bara ett fåtal kvar” eller ”populär vara, nästan slut i lager”. Detta är en social princip som heter scarcity och påverkar vårt beslut eftersom att ju svårare att få tag på en vara desto mer vill vi ha den.

Är du intresserad av att veta mer eller kanske redo för en övertalande webbplats? Kontakta oss och kom in på en kopp kaffe!